AKTUALNOŚCI
SERCE i POMOC
- Szczegóły
- Odsłon: 40
Sukces na wyciągnięcie ręki..
- Szczegóły
- Odsłon: 50
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała od państwa wsparcie finansowe, dzięki któremu uczniowie szkół podstawowych będą mogli uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.
Na zajęciach z matematyki klasa 3 wykorzystuje Karty Grabowskiego (https://kartygrabowskiego.pl/) zakupione dzięki tej dotacji. Ostatnio razem z kartami, dzięki figlom-miglom, powtarzały dodawanie i odejmowanie. Karty Grabowskiego to seria unikalnych gier edukacyjnych pomagających dzieciom w nauce matematyki.
Karty i gry opracował nauczyciel matematyki, Andrzej Grabowski.
Dzięki jego doświadczeniu w pracy z dziećmi karty są tak skuteczne i świetnie sprawdzają się zarówno w domu, jak i w szkole.
Zapraszamy do galerii zdjęć 😊
Jolanta Skowron
Po polsku o historii
- Szczegóły
- Odsłon: 50
Ogólnopolskie Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii” to wyjątkowy projekt edukacyjny dedykowany dla uczniów szkół z województw: dolnośląskiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego i pomorskiego.
Tegoroczna XI edycja Dyktanda była nie tylko kolejną, przyjazną lekcją języka polskiego i historii, ale również formą wspólnych obchodów zbliżającego się Święta Niepodległości.
W bazie organizatorów zarejestrowanych jest już 1281! szkół, nie mogło więc zabraknąć i naszej!
Dnia 27.09.2023r. siedem uczennic z klas V-VIII zmierzyło się z tekstami, których zadaniem było nie tylko sprawdzenie znajomości języka polskiego, ale również okazją do przywołania pamięci o najważniejszych postaciach i wydarzeniach współczesnej historii Polski.
Bohaterami dyktanda adresowanego do młodszych uczniów byli tatrzańscy kurierzy, którzy: „ przypominali legendarnych bohaterów. Odznaczali się hartem ducha i nadludzką wręcz tężyzną fizyczną. Przedzierali się przez górskie ostępy w skwarze lata i podczas śnieżnych zawiei (…). Przemierzali Beskidy lub Podhale i Tatry, a następnie przez Słowację docierali aż do Budapesztu”.
Natomiast zagadkowy tytuł drugiego tekstu - „Bezsprzecznie skuteczne”, przeznaczonego dla uczniów z klas VII-VIII, był zapowiedzią rozważań o ważnej roli plakatu na przestrzeni dziejów naszej ojczyzny. Oto jego fragment:
„Na przykład plakat propagandowy z 1939 roku pt. „Wara” ukazuje polskiego żołnierza przebijającego bagnetem olbrzymią rękę, która próbuje zniszczyć tętniące życiem miasto. Drapieżna dłoń wysunięta spod swastyki jest symbolem armii najeźdźców, a obraz niechybnie przekonuje o determinacji obrońców”.
Zmagania z najeżonymi pułapkami ortograficznymi tekstami dyktanda zakończyły się dla naszych uczestniczek sukcesem. Cztery z nich: Ania Kwiatek – kl. VIII, Gabriela Guzik i Julita Pieróg – kl.VI oraz Matylda Kawa – kl. V, uzyskały wymaganą liczbę punktów i mamy nadzieję (czekamy na potwierdzenie udziału przez organizatorów) będą reprezentowały naszą szkołę w dalszym – ogólnopolskim – etapie konkursu – 26. 10. 2023r.
Życzymy im powodzenia i mocno trzymamy kciuki za całą czwórkę!
Marzena Wnuk
Beata Sutkowska
Sprzątamy dla Polski
- Szczegóły
- Odsłon: 52
Nie tylko wycieczka, ale … i nauka.
- Szczegóły
- Odsłon: 93
Dnia 28 września 2023 roku uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej
w Starej Jastrząbce przebywali na wycieczce w Rzeszowie. Zwiedzili Centrum Nauki ,,Łukasiewicz”, gdzie mogli zapoznać się z różnymi ciekawostkami z fizyki, astronomii, mechaniki, fauny oraz medycyny. Poznali jak działa tomograf komputerowy. Niektórzy przeprowadzali samodzielnie ,,operację chirurgiczną”, wykorzystując przy tym ,,sprzęt najnowszej generacji”.
Następnie udali się do Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego, aby posłuchać Orkiestry Symfonicznej, którą dyrygował Tadeusz Wojciechowski. Solistką była Beata Bilińska - fortepian. Zaprezentowano Uwerturę do opery ,,Oberon” C.M.von Webera oraz Koncert fortepianowy a-moll op.54 R. Schumanna. Na zakończenie spotkania wykonano dzieło M. Ravela, nawiązujące do antycznego mitu pt. ,,Daphnis et Chloé”.
Po uczcie dla ducha, przyszła pora, aby pokrzepić ciało. Zatem nie mogło się obejść bez pobytu w restauracji Mc Donald’s. Kiedy uczestnicy wycieczki zregenerowali siły fizyczne, wyruszyli autokarem w drogę powrotną.
Do rodzinnej miejscowości, pełni wrażeń przybyli około godziny 17:00. Niektórzy obiecali, że będą z zapałem rozwijać swe talenty, aby,, nasza umiłowana Ojczyzna, Polska, rosła w siłę, a ludziom żyło się dostatniej”.
Opiekunowie wycieczki, którymi byli: Dyrektor Szkoły p. Janusz Opaliński, p. Beata Sutkowska, p. Beata Stachura i p. Józef Długopolski na podstawie obserwacji dzieci i młodzieży podczas tego wydarzenia, wyciągają stosowne wnioski odnośnie istoty organizowania takowych wyjazdów. Miejmy nadzieję, że będą optymistyczne, czego wszystkim czytającym ten tekst życzę.
Józef Długopolski
GALERIA
FIZYKO. DAJ SIĘ UWIEŚĆ!
- Szczegóły
- Odsłon: 91
Wielu uczniów nie lubi lekcji fizyki, bo jej nie rozumie. Dlatego tak ważnym jest, by nauczyciel nie tylko mówił o teorii, czy wymagał nauczenia się wzorów, ale także pokazywał zależności i zachęcał uczniów do samodzielnego sprawdzania swojej wiedzy dotyczącej wszechstronnego zastosowania fizyki w codziennym życiu.
Pani Aneta Szpara chętnie korzysta z dostępnych pomocy dydaktycznych, by urozmaicać uczniom lekcje fizyki i sprawić, aby w ich trakcie coraz mniej zerkali na zegarek, a po dzwonku nie zrywali się ze swoich miejsc.
Warto jest więc demonstrować ciekawe zjawiska na bazie przykładów i doświadczeń. Taka forma urozmaicenia zajęć, jest bowiem nie tylko ciekawa, ale i angażująca uczniów, a do tego jest dla nich świetną zabawą. Nawet dla tych, którzy twierdzili, że nie lubią fizyki!
Beata Sutkowska