Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Starej Jastrząbce Plan pracy pedagoga specjalnego w roku szkolnym 2022/2023

Zadania

Działania

Okres

1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów

-udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia;

-konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami
z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych,

-postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy)

-prowadzenie lub organizowanie dla nauczycieli warsztatów i szkoleń związanych z zagadnieniami  diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów.

Cały rok szkolny

2.Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów

-prowadzenie obserwacji, rozmów w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową uczniów i ich rodzin, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi, w tym Covid -19

-prowadzenie badań socjometrycznych, ankietowych i innych, w tym w oparciu o autorskie narzędzia diagnostyczne w tym np. skala wpływu Covid -19 i izolacji domowej na dzieci i młodzież

Cały rok szkolny

3.Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb

-prowadzenie zajęć specjalistycznych w tym: rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, socjoterapeutyczne , prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze, dydaktyczne,

-projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów np. kontrakt;

-występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;

Cały rok szkolny

4. Podejmowanie działań z  zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży w tym zdrowia psychicznego

-Prowadzenie lub organizowanie zajęć o charakterze profilaktyki pierwszorzędowej –promocja zdrowego stylu życia, profilaktyka zdrowia psychicznego, profilaktyka chorób zakaźnych w tym Covid-19 ,  uczenie sposobów radzenia  sobie z sytuacjami trudnymi, ukazanie alternatywy w stosunku do zachowań ryzykownych i problemowych;

-koordynowanie udziału uczniów w lokalnych i ogólnopolskich programach o charakterze pomocowym na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie;

-opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich

Cały rok szkolny

5.Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów

-rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie;

-pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych, izolacji domowej spowodowanej Covid

-prowadzenie lub organizowanie zajęć wychowawczych z uczniami np. kształtowanie umiejętności interpersonalnych, prawidłowych relacji, sposobów rozwiązywania konfliktów-innych, w miarę zauważanych i zgłaszanych przez nauczycieli, dzieci i  rodziców potrzeb; sposobów efektywnego uczenia się;

-organizowanie działań integrujących uczniów po powrocie do szkoły

-konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z  zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych

Cały rok szkolny

6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych  i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych

-pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego wzajemnego akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach

-udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych  w klasach;

-udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym z presją negatywnych wzorców;

 -udzielanie wsparcia uczniom podczas nauki zdalnej, motywowanie do nauki

-porady związane z rozwiązywaniem trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych;

-pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami;

-udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych  z dziećmi;

-udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacji zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka;

-udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach, instytucjach, specjalistach  na rzecz pomocy rodzinie, w tym uczniom, którzy ucierpieli podczas covid-19

-pośredniczenie w kontaktach rodzica z tymi instytucjami, w tym pomoc w  wypełnianiu formalności związanych ze skorzystaniem z ich usług

Cały rok szkolny

 7. Pomoc rodzicom  
i nauczycielom
w rozpoznawaniu
i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji
i uzdolnień uczniów

 

-udział w określaniu zdolności i predyspozycji uczniów (obserwacja)

-postulowanie lub prowadzenie zajęć rozwijających predyspozycje i uzdolnienia uczniów

 

Cały rok szkolny

8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

-organizowanie, prowadzenie szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką , opieką, wychowaniem i dydaktyką;

-wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pełnionych przez nich funkcjach;

-współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;

-udzielanie porad w przygotowaniu zajęć do dyspozycji wychowawcy

-pomoc nauczycielom, wychowawcom w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności powstałych podczas nauki zdalnej

-udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia;

-wskazywanie zalecanych form i sposobów  dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka;

-udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze, oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi;

-pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dzieci działań

Cały rok szkolny

9. Pomoc materialna

-działanie na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, poprzez dotarcie do wszystkich rodziców z informacją o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy;

-współdziałanie z organizacjami i  instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego;

-monitorowanie sytuacji materialnej uczniów;

-pomoc rodzicom w przygotowaniu odpowiednich wniosków

Cały rok szkolny

10. Realizacja zadań z zakresu elementów doradztwa zawodowego

-systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne
i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

-gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;

-koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;

-współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań
w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Cały rok szkolny

Kalendarium


Dzisiaj jest: Czwartek
28 Marca 2024
Imieniny obchodzą
Aniela, Antoni, Jan, Krzesisław,
Sykstus

Do końca roku zostało 279 dni.
Zodiak: Baran