Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Starej Jastrząbce Plan pracy pedagoga specjalnego w roku szkolnym 2022/2023
Zadania |
Działania |
Okres |
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów |
-udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia; -konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami -postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy) -prowadzenie lub organizowanie dla nauczycieli warsztatów i szkoleń związanych z zagadnieniami diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów. |
Cały rok szkolny |
2.Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów |
-prowadzenie obserwacji, rozmów w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową uczniów i ich rodzin, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi, w tym Covid -19 -prowadzenie badań socjometrycznych, ankietowych i innych, w tym w oparciu o autorskie narzędzia diagnostyczne w tym np. skala wpływu Covid -19 i izolacji domowej na dzieci i młodzież |
Cały rok szkolny |
3.Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb |
-prowadzenie zajęć specjalistycznych w tym: rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, socjoterapeutyczne , prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze, dydaktyczne, -projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów np. kontrakt; -występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia; |
Cały rok szkolny |
4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży w tym zdrowia psychicznego |
-Prowadzenie lub organizowanie zajęć o charakterze profilaktyki pierwszorzędowej –promocja zdrowego stylu życia, profilaktyka zdrowia psychicznego, profilaktyka chorób zakaźnych w tym Covid-19 , uczenie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, ukazanie alternatywy w stosunku do zachowań ryzykownych i problemowych; -koordynowanie udziału uczniów w lokalnych i ogólnopolskich programach o charakterze pomocowym na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie; -opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich |
Cały rok szkolny |
5.Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów |
-rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie; -pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych, izolacji domowej spowodowanej Covid -prowadzenie lub organizowanie zajęć wychowawczych z uczniami np. kształtowanie umiejętności interpersonalnych, prawidłowych relacji, sposobów rozwiązywania konfliktów-innych, w miarę zauważanych i zgłaszanych przez nauczycieli, dzieci i rodziców potrzeb; sposobów efektywnego uczenia się; -organizowanie działań integrujących uczniów po powrocie do szkoły -konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych |
Cały rok szkolny |
6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych |
-pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego wzajemnego akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach -udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach; -udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym z presją negatywnych wzorców; -udzielanie wsparcia uczniom podczas nauki zdalnej, motywowanie do nauki -porady związane z rozwiązywaniem trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych; -pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami; -udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi; -udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacji zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka; -udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach, instytucjach, specjalistach na rzecz pomocy rodzinie, w tym uczniom, którzy ucierpieli podczas covid-19 -pośredniczenie w kontaktach rodzica z tymi instytucjami, w tym pomoc w wypełnianiu formalności związanych ze skorzystaniem z ich usług |
Cały rok szkolny |
7. Pomoc rodzicom |
-udział w określaniu zdolności i predyspozycji uczniów (obserwacja) -postulowanie lub prowadzenie zajęć rozwijających predyspozycje i uzdolnienia uczniów
|
Cały rok szkolny |
8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
-organizowanie, prowadzenie szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką , opieką, wychowaniem i dydaktyką; -wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pełnionych przez nich funkcjach; -współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; -udzielanie porad w przygotowaniu zajęć do dyspozycji wychowawcy -pomoc nauczycielom, wychowawcom w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności powstałych podczas nauki zdalnej -udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia; -wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka; -udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze, oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi; -pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dzieci działań |
Cały rok szkolny |
9. Pomoc materialna |
-działanie na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, poprzez dotarcie do wszystkich rodziców z informacją o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy; -współdziałanie z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego; -monitorowanie sytuacji materialnej uczniów; -pomoc rodzicom w przygotowaniu odpowiednich wniosków |
Cały rok szkolny |
10. Realizacja zadań z zakresu elementów doradztwa zawodowego |
-systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne -gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; -koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę; -współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań |
Cały rok szkolny |