AKTUALNOŚCI
Czas kredy minął...
- Szczegóły
- Odsłon: 397
Od 12 marca 2020r zajęcia nie odbywają się w murach naszej szkoły, a przecież podstawą edukacji jest relacja i nawiązywanie kontaktu: uczeń – nauczyciel.
Przejście na zdalne nauczanie było dużym wyzwaniem zarówno dla uczniów, nauczycieli jak i rodziców. Nauka zdalna, okazała się o wiele bardziej męcząca niż przed tablicą. Tymczasem nikt nas nie przygotował do tego, żebyśmy uczyli zdalnie. Nie mieliśmy żadnych szkoleń z tego zakresu. Brak było konstruktywnych działań, które zaznajamiają nauczyciela oraz ucznia z wirtualnym światem a zwłaszcza z jego możliwościami w zdalnej edukacji. Dla wielu nauczycieli, zwłaszcza starszych, praca zdalna stała się wyzwaniem, głównie technologicznym, ale też emocjonalnym. Staraliśmy się wzajemnie wspierać i informować, wymienialiśmy się instrukcjami pokazującymi działania aplikacji, narzędzi online i platform do komunikacji.
W zdalnym nauczaniu najważniejszymi powinny być: zdrowy rozsądek, wyrozumiałość i troska nauczycieli - o uczniów, siebie i rodziców. Będąc w kontakcie z wieloma rodzicami, wiem, że ich frustracja narasta. Rodzice też nie byli przygotowani na wyzwania, z jakimi od kilku tygodni się mierzą. Zadań jest tak dużo, że często do pomocy zaangażowani zostają właśnie oni. Chcąc zdać egzamin z nauczania zdalnego, my nauczyciele będziemy starać się nie zrzucać edukacji na rodziców, ale dążyć do wspólnego osiągania celu jakim jest edukacja naszych uczniów, a państwa dzieci. Jednocześnie zdaję sobie sprawę, że nie wszystko w nauczaniu zdalnym jest idealne. To trudna sytuacja dla nas wszystkich, dlatego też liczymy na wyrozumiałość. Warto jest więc myśleć o tym, co my nauczyciele możemy zmienić, co poprawić, aby odciążyć rodziców. Dlatego też w naszej szkole wprowadziliśmy wiele zajęć na platformie Microsoft Teams, aby umożliwić kontakt uczniów z jak największą liczbą nauczycieli.
Bardzo dziękujemy Rodzicom oraz starszemu rodzeństwu uczniów za okazaną pomoc, zrozumienie i zaangażowanie, dzięki którym udało się nam przeprowadzić naszą szkołę do wirtualnej rzeczywistości e- learningu.
Kiedy ten trudny czas minie, szkoła ma szansę stać się bardziej kreatywną, projektową, twórczą! Wiele zależy jednak od nas samych!
To, co się dzieje na naszych oczach, to przewrót w polskiej, ale też i naszej jastrzębskiej edukacji. I może się okazać, że zostawiliśmy edukację tablicową a zastaniemy zdalną!
Dziękujemy za przysłane zdjęcia i zapraszamy do obejrzenia galerii
” Nauka zdalna 2020”, która powstała dzięki inicjatywie p. Marzeny Wnuk, p. Magdaleny Papuga, p. Jolanty Skowron.
Beata Sutkowska
Majowe święta
- Szczegóły
- Odsłon: 366
Za nami majowe dni świąteczne: 1, 2, 3 maja
1, 2, 3 maja to dni szczególnie ważne w historii Polski. W tym roku obchodziliśmy je w sposób szczególny - razem, a jednak osobno.
Ale czy naprawdę wszyscy wiemy, dlaczego w te dni świętujemy? Warto przypomnieć sobie, skąd wzięły się majowe święta? Komu je zawdzięczamy?
1 maja – Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy
Święto Pracy zostało ustanowione przez Drugą Międzynarodówkę w 1891 r. dla upamiętnienia protestu robotników krwawo stłumionego przez policję w pierwszych dniach maja 1886 r. w Chicago.
W II Rzeczpospolitej obchody 1 maja, organizowane przez Polską Partię Socjalistyczną, stanowiły wyraz protestu przeciwko systemowi.
1 maja obchodzimy także katolickie święto Józefa Rzemieślnika. W tym dniu, Kościół w sposób szczególny, pragnie zwrócić uwagę na pracę ludzką, zarówno w aspekcie wartości chrześcijańskich, jak i społecznych, ogólnoludzkich i narodowych.
2 maja: Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Dzień Polonii i Polaków za Granicą
Dzień Flagi obchodzimy na mocy nowelizacji ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej, uchwalonej przez Sejm 20 lutego 2004 r.
Polskie barwy narodowe wywodzą się z barw herbu Królestwa Polskiego i herbu Wielkiego Księstwa Litewskiego. Są odwzorowaniem barw chorągwi polskiej, czyli oficjalnego symbolu państwa - białego orła na czerwonym tle. Warto wiedzieć, że kolor czerwony na naszej fladze to karmazyn (do 1927 r. cynober), a biały jest srebrnobiały – nie śnieżnobiały.
Po roku 2000 powszechne stało się noszenie 2 maja biało-czerwonej kokardy narodowej.
3 maja - Święto Narodowe Trzeciego Maja – rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja
Konstytucja 3 Maja była pierwszą pisaną konstytucją w Europie i drugą – po amerykańskiej – na świecie, regulującą organizację władz państwowych, prawa i obowiązki obywateli. Akt prawny uchwalony 3 maja 1791 r. powstał przy współpracy posłów Sejmu Wielkiego i wspierającego ich środowiska. Akt ten zawierał wizję i program budowy nowoczesnego państwa i społeczeństwa. Konstytucja 3 Maja m.in, znacząco ograniczyła demokrację szlachecką, wprowadziła polityczne zrównanie mieszczan i szlachty oraz zapewniła chłopom ochronę państwa. Konstytucja zniosła też formalnie liberum veto.
Nasi mali patrioci z grupy 4 i 5 - latków oddziału przedszkolnego zachęceni przez wychowawczynię, p. Dorotę Mrozowską i p. Jolantę Skowron, aktywnie uczestniczyli w obchodach majowych świąt! Pierwsze działanie polegało na obejrzeniu filmu pt.” Gniazdo białego orła - Baśnie polskie”, na podstawie którego dzieci poznały zarówno historię powstania państwa polskiego, jak i pochodzenie naszego narodowego godła . Następnie przedszkolaki rozwiązywały zagadki patriotyczne, zagrały w grę interaktywną- memo- ,, Z czego słynie Polska”, a na zakończenie dzieci wzięły udział w domowym pokazie mody patriotycznej.
Bardzo dziękujemy Rodzicom za pomoc w przygotowaniu biało -czerwonych strojów, flag oraz przesłanie zdjęć, które utworzyły internetowy patriotyczny wybieg dla naszych małych modelek i modeli. Podopiecznym Danielowi P., Fabianowi B., Milenie S., Mai i Michałowi S., Oskarowi i Miłoszowi K., Karolowi C., Maciejowi M., Julii P., Antkowi L., Mikołajowi M., Julii S., Karolowi Ż., Mikołajowi, Mai C. i ich i siostrzyczce, Jakubowi D., Radkowi P., dziękujemy za wkład
i zaangażowanie w obchody majowych świąt!
Zapraszamy na internetową galę!
Beata Sutkowska
Przedszkolaki ze Starej Jastrząbki okazały swoje wielkie serce!
- Szczegóły
- Odsłon: 351
Nasze przedszkolaki z grupy pani Jolanty Skowron w ramach pracy zdalnej kontynuują realizację Międzynarodowego Projektu Czytelniczego - ”Magiczna Moc Bajek”. Tym razem dzieci wzięły udział w propozycji wspólnej aktywności, wyjątkowej, bo płynącej prosto z serca. Akcja ”Serce dla Medyka” polegała na wykonaniu pracy plastycznej, kartki dla lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych, oraz całego personelu obsługi, pracującego w szpitalach i przychodniach. Pani Jolanta Skowron w ramach „domowego przedszkola” odbyła z 4 i 5 latkami lekcję empatii, informując, że w szpitalach jest dużo chorych ludzi, a lekarze czują się tam jak na wojnie, walczą z niewidzialnym wrogiem - koronawirusem. Jest to najlepszy czas na to, by nie tylko przybliżyć ten temat naszym dzieciom, ale też by wykształcić w nich szacunek dla Służby Medycznej, oraz wzbudzić refleksję nad swoim zdrowiem i trybem życia.
Nasi mali artyści, niektórzy z rodzeństwem- wykonując barwne prace, podziękowali Wszystkim, dla których służba drugiemu człowiekowi jest w tym czasie najważniejszą!
Ten prosty, płynący z serca gest, był darem wdzięczności dla Medyków za: trud, poświęcenie i codzienną niebezpieczną pracę - zwłaszcza teraz, w czasie panowania groźnego koronawirusa.
Dziękujemy za wzięcie udziału w akcji: Zosi P., Fabianowi B., Mai S., Julii S., Oskarowi i Miłoszowi K., Oli J., Mikołajowi M., Karolowi i Olkowi C., Madzi Ch., Milenie S., Radkowi P., Antkowi L., Mikołajowi i Mai C., Maciejowi M., Julii i Natalii P.
Link do prac zostanie przesłany do Zakładów Opieki Zdrowotnej w Starej Jastrząbce, Róży
i Szpitala Powiatowego w Dębicy.
Zapraszamy do obejrzenia galerii!
Beata Sutkowska
Jak zachować motywację w czterech ścianach?
- Szczegóły
- Odsłon: 379
Szanowni Czytelnicy naszej strony! Aby pomóc poradzić sobie z trudną dla nas wszystkich sytuacją, starałam się pozyskiwać i publikować na stronie szkoły różnorodne informacje. Zarówno o wydarzeniach, które już się odbyły, ale też prezentować pomysły dla dzieci i dorosłych, w których można brać udział. Jeśli znajdziecie Państwo czas i ochotę, to zapoznajcie się z poprzednimi wpisami w zakładce: Aktualności. Poczytajcie - może coś wykorzystacie, a może zamieszczone zdjęcia pozwolą Wam oderwać się od tej niecodziennej rzeczywistości.
Przed nami trudny czas i w dobie koronawirusa nie wolno nam bagatelizować zagrożenia. W trosce - nie tylko o siebie, ale także o innych - musimy zrezygnować ze spotkań rodzinnych, towarzyskich. Pamiętajmy jednak o utrzymywaniu między sobą kontaktów telefonicznych czy on-line.
Drodzy Uczniowie! Wykorzystajcie ten czas na zdobywanie wiedzy, ale także na zajęcie się tym, co Was szczególnie interesuje.
Razem z p. Marzeną Wnuk zachęciłyśmy uczniów klasy 4 i 5 do plastycznego przedstawienia obecnej sytuacji. Dzieci, poprzez prace plastyczne, wyraziły swoje uczucia w dobie pandemii: co im zabrała? za kim? za czym tęsknią? czego im brakuje? o czym marzą?
Przesyłam podziękowania za nadesłane rysunki dla: Zuzi F., Ani K., Madzi M., Wioletki M., Kuby W., Dawida K., Miłosza D., Dawida C., Kamila T., Konrada B., Patryka K., Ani J., Jakuba K.
Bardzo dziękuję za współpracę: pani Jolancie Skowron - za nieprzebrane bogactwo materiałów, które mogłam wykorzystać, dzięki Jej zaangażowaniu w licznych przedsięwzięciach, pani Marzenie Wnuk, za Jej cenne, rzeczowe komentarze, które pomogły mi zrozumieć zawiłości naszej gramatyki, oraz nadążyć w stawianiu przecinków, oraz pani Magdalenie Papuga za cierpliwość w odbieraniu tekstów, dokonywanie obróbki zdjęć i zamieszczanie materiałów na stronie naszej szkoły.
https://docs.google.com/presentation/d/12cMlSsY5wMxgnAK8Nzd3Hy4VamAYgyTpqi_1-y1x66Y/edit#slide=id.p
Zajrzyjcie do galerii!
Beata Sutkowska
Kurczak wielkanocny- piękny symbol wiosennych świąt !
- Szczegóły
- Odsłon: 1284
Lubicie Wielkanoc? Oczywiście, w końcu to święta, które kojarzą się nam z wiosną, rodzinnymi spotkaniami- z których w dobie epidemii koronawirusa musimy zrezygnować - oraz przepiękną symboliką. Jednym z najważniejszych symboli tych świąt jest kurczak wielkanocny, który gości zarówno w koszyczku ze święconką, jak i na naszych stołach. Skąd właściwie wziął się ten symbol? dlaczego ma on tak mocną pozycję w koszyczku ze święconką? jakie jest jego pochodzenie? Przeczytajcie!
Żółty kolor kurczaka oznacza radość i kojarzy się ze słońcem, wiecznością oraz odrodzeniem. Czy kurczak stanowi symbol odradzającego się życia?
Wszystko zaczęło się od jajka. A może jednak od kury? Jajko symbolizuje początek życia, natomiast kurczak jest ucieleśnieniem nowego istnienia. Zgodnie z tradycją chrześcijańską, kurczaka nie można jednak utożsamiać ze Zmartwychwstaniem, albowiem tę rolę z punktu widzenia nauki Kościoła, pełni Baranek Wielkanocny. Prawdopodobnie tradycja umieszczania kurczaczka w koszyczkach ma wiejskie korzenie, ponieważ gospodarze chcieli w ten sposób podkreślić wagę narodzin nowego życia, oraz nadziei związanych z nadchodzeniem wiosny. To oczywiście idealnie koresponduje z Wielkanocą.
Przedszkolaki z naszego oddziału zostały zaproszone przez wychowawczynie: panią Magdalenę Papuga, panią Dorotę Mrozowską oraz panią Barbarę Madura do wykonania wielkanocnego kurczaka i przesłania zdjęcia swojej pracy. Oglądając zdjęcia ma się wrażenie, że wspólna praca nad wykonaniem dzieła dała mnóstwo radości i pozytywnych emocji, nie tylko najmłodszym, ale też całej Rodzinie. Niektóre z kurczaków otrzymały imiona: Luli, Fiszka & Fer, Witek, Kurczaczek Nieboraczek, Mariusz.
Oto autorzy tych niepowtarzalnych żółtych stworzonek: Julia Latała, Julia Składzień, Daniel Pabian, Szymon Ciurkot, Mikołaj Madura, Miłosz Kusek, Oskar Kusek. Do zabawy dołączył także Oskar Chudy z kl. IV.
Serdecznie dziękujemy za zaangażowanie i pokazanie swoich prac, a Rodzicom za ich wysłanie!
Zdrowych, spokojnych Świąt Wielkanocnych życzy:
Dyrektor Szkoły - Janusz Opaliński z Gronem Pedagogicznym i Pracownikami Obsługi.
Niech w ten jeden dzień w roku będzie nam niebiesko... / Próbny egzamin kl. VIII
- Szczegóły
- Odsłon: 541
Czytelnicy naszej strony! Zanim skończycie czytać ten tekst, na świat przyjdzie około 250 dzieci. Dwoje z nich będzie miało zdiagnozowane zaburzenia rozwojowe, w tym także autyzm. 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Głównym celem obchodów święta jest przeciwstawienie się dyskryminacji oraz stereotypom dotyczących osób dotkniętych autyzmem. Specjaliści uważają, że obecnie w Polsce, co setne dziecko rodzi się zaburzeniami autystycznymi.
Autyzm jest tajemniczym zaburzeniem, prawdopodobnie spowodowanym nieprawidłową pracą mózgu. Autyzm nie wiąże się z upośledzeniem umysłowym, a wręcz przeciwnie - chore osoby mają przeciętną lub ponad- przeciętną inteligencję. Autyzm to zaburzenie rozwoju okresu wczesnodziecięcego, charakteryzujące się niepełnosprawnością w interakcji społecznej, deficytami w komunikacji, ograniczonymi albo uporczywymi zachowaniami i zainteresowaniami, dotyczącymi szczególnie obiektów w najbliższym otoczeniu. Osoby autystyczne w inny sposób odbierają dźwięk, światło, obrazy, smak, zapach, ból czy dotyk. Chorzy tworzą swój wewnętrzny świat, często odmienny od ludzi zdrowych. Osoby chore mają problemy z wyrażaniem emocji i budowaniem więzi między najbliższymi. Problemy z komunikacją prowadzą do niezrozumienia i osamotnienia psychicznego. W naszym społeczeństwie panują także krzywdzące stereotypy, które sprawiają, że osoby autystyczne napotykają na wiele problemów w codziennym życiu. Reakcje na odmienne zachowanie osób z autyzmem bywają okrutne i krzywdzące. Dziecko z autyzmem jest zazwyczaj oceniane jako źle wychowane, niegrzeczne, wręcz rozwydrzone, a dorosły z autyzmem to „dziwak”.
W tym roku z uwagi na ogólnoświatowe zagrożenie pandemią koronawirusa obchody „Światowego Dnia Wiedzy o Autyźmie” mają praktycznie domowy charakter.
Pani Jolanta Skowron zaangażowała swoją grupę przedszkolaków w ubranie się 2 kwietnia na niebiesko, albowiem kolor niebieski daje osobom z autyzmem i ich rodzinom nadzieję na lepsze życie.
Nasze przedszkolaki i ich Rodzice pokazali, że pomimo pandemii koronawirusa są z nami!
Dziękujemy przedszkolakom: Milence i braciszkowi, Oli, Lence, Mai, Zosi, Marysi, Danielowi i rodzeństwu, Julii, Oskarowi, Karolowi C, Kacprowi, Antkowi, Karolowi Ż, Mikołajowi C, Radkowi, Mikołajowi M oraz Rodzicom!
Jeśli chcecie zobaczyć jak nasze przedszkolaki wyglądały, zaglądnijcie do załączonej fotogalerii!
Beata Sutkowska
____________________________________________________________________
Uczniowie klasy 8 oraz Rodzice uczniów klasy 8
Zachęcamy uczniów klasy 8 do wzięcia udziału w próbnych egzaminach dla ósmoklasistów organizowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
Wszystkie materiały, w tym nagrania w formacie mp3 do zadań na rozumienie ze słuchu w arkuszach z języków obcych nowożytnych, zostaną zamieszczone na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.gov.pl) oraz na stronach internetowych okręgowych komisji egzaminacyjnych np. OKE - Kraków w następujących terminach i godzinach:
30 marca (poniedziałek), ok. godz. 9.00- język polski - czas pisania 120 min.
31 marca (wtorek), ok. godz. 9:00 - matematyka - czas pisania 100 min.
1 kwietnia (środa), ok. godz. 9:00 - język angielski/język niemiecki- czas pisania 90 min.
Wskazane jest, aby uczniowie – po pobraniu materiałów ze strony CKE lub wybranej OKE – rozwiązali zadania w domu w takim czasie, jaki jest przeznaczony na wykonanie zadań na egzaminie, zapisując swoje rozwiązania w formie, np.:
- w pliku w edytorze tekstów,
- na wydruku – jeśli jest to możliwe,
- korzystając z karty odpowiedzi, która będzie zamieszczona na stronie razem z arkuszem (plik edytowalny, w którym odpowiedzi będzie można zapisać komputerowo albo wyraźnie odręcznie),
- na zwykłej kartce papieru, numerując kolejno rozwiązywane zadania, oraz ze zwróceniem uwagi na czytelność pisma.
Prosimy również, aby uczniowie przesłali swoje rozwiązania do nauczycieli (np. e-mailem w formie uzupełnionych plików lub zdjęć poszczególnych kartek rozwiązań). Nauczyciele: języka polskiego, matematyki, języka angielskiego, języka niemieckiego korzystając ze szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań – będą mogli te odpowiedzi sprawdzić i ocenić oraz przekazać uczniom informację zwrotną.
Wszystkie informacje dotyczące próbnego egzaminu ósmoklasisty można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/edukacja/probny-egzamin-osmoklasisty